Gezondheid en werkplezier staan centraal in de sector GGI

Foto Marije van Beurden (Hero Dijkema)

In 2023 is de campagne ‘Kennis en Kracht’ gelanceerd. De campagne is een initiatief vanuit de sector Groen, Grond en Infrastructuur (GGI) en sociale partners CNV, FNV, HZC en Cumela. Het doel is om de instroom van werknemers te stimuleren. Wij spraken Marije van Beurden, Beleidsmedewerker Onderwijs bij Cumela en Francien Overal, Beleidsadviseur bij Actor Bureau voor sectoradvies over ‘Kennis en Kracht’.

Wat is de aanleiding van dit project?

“Steeds meer bedrijven in de sector GGI hebben moeite om hun personeelsbezetting op peil te houden. In 2020 gaf minister Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) al aan dat binnen nu en een paar jaar steeds minder (vmbo)leerlingen instromen in het onderwijs. Om die reden is het ontzettend belangrijk om potentiële leerlingen te blijven interesseren. Vanuit de sectorcommissie GGI hebben wij daarom gekeken naar de mogelijkheden om de instroom te stimuleren. We hebben een drie[1]jarige campagne opgezet, met als doel de instroom van VMBO naar Groen MBO met 15% verhogen ten opzichte van 2020-2021. Vanwege corona heeft het project tijdelijk stil gelegen. Vandaar dat we begin dit jaar echt van start zijn gegaan”, aldus Marije van Beurden.

Wat houdt het project Kennis en Kracht in?

Marije van Beurden: “Voor scholieren is er een lesmethode ontwikkeld. Deze lesmethode kunnen middelbare scholen gebruiken om vmbo-leerlingen op een aansprekende manier kennis te laten maken met de sector GGI. Leerlingen krijgen inzicht in wat de sector inhoudt en welke beroepen in deze sector centraal staan.” Volgens Francien Overal onderzoeken leerlingen hoe hun eigen kwaliteiten en vaardigheden aansluiten bij deze sector en of een baan binnen de sector GGI mogelijk iets voor hen kan zijn. “Voor de bedrijven hebben wij een bedrijfspresentatie en bedrijfswerkbladen ontwikkeld om zo een match te maken met potentiële instromers. Afgelopen maand zijn er al meer dan 4500 leerlingen bereikt op 93 verschillende vmbo[1]scholen, blijkt uit de laatste gegevens. Het doel is om dit aantal op te schroeven richting de 300 scholen.”

Wat is jullie rol in dit project?

“Vanuit Cumela zijn wij samen met FNV Agrarisch Groen, CNV Vakmensen en HZC opdrachtgever van dit project. Colland Arbeidsmarkt financiert het project en Actor is verantwoordelijk voor de coördinatie van het project, de communicatie met en tussen betrokken partijen en het bewaken van het budget. Daarnaast hebben wij EDG Media, een communicatiebureau specifiek gericht op onderwijs, betrokken bij dit project. Zij zijn verantwoordelijk voor de marketing rondom het project”, aldus Marije van Beurden.


Marije van Beurden (links) en Francien Overal (rechts)

Wat maakt de sector GGI interessant om in te werken?

Francien Overal: “Je hebt de mogelijkheid om echt iets voor de maatschappij te betekenen. Denk bijvoorbeeld aan het aanleggen van sportvelden. Sport draagt bij aan een langer en gezonder leven maar is ook een plek waar mensen elkaar ontmoeten. Een ander voorbeeld is het onderhouden van natuurgrond zodat groente en fruit kan groeien. Het werkpakket is heel divers en er zijn veel doorgroeimogelijkheden. Dat is voor veel mensen niet bekend. Verder bestaat de sector GGI voornamelijk uit familiebedrijven. Het zijn leuke, informele bedrijven waar je veel kunt leren en waar contact met collega’s heel belangrijk is.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat instromers ook voor de sector behouden blijven?

Marije van Beurden: “Binnen de sector zijn er vanuit de sociale partners al verschillende initiatieven zoals Mooi Vak Man!. Dit platform geeft informatie en tips om werknemers langer gezond te houden en met plezier te laten werken.” Gezondheid en werkplezier van werknemers staat centraal in onze sector en daar investeren wij veel in, vult Francien Overal aan. “Sector breed proberen we ook werknemers te blijven bijscholen en opleiden, waarmee we ze willen binden, boeien en behouden.”

Marije van Beurden: “Verder organiseren wij vanuit Cumela regelmatig workshops voor werkgevers waar we kijken wat de maatschappelijke trends en ontwikkelingen zijn en hoe je daar als werkgever op kunt inspelen en je werknemers daarin mee te nemen. Op die manier doen wij veel om werknemers te behouden voor de sector.” Meer informatie over het Kennis en Kracht is te vinden op https://les.kennisenkracht.nl

Deel dit bericht

Recente berichten

Scott Martens (senior-consultant en bestuursadviseur bij Actor) schreef samen met een senior productmanager van Achmea een verdiepend artikel in het derde nummer van Pensioen & Praktijk 2025. Daarin staat het gebruik van de zogenoemde Transitie UPO (TUPO) centraal: een instrument dat pensioenfondsen tijdens een transitie mogen inzetten en dat gebaseerd is op het reguliere UPO.

Lees meer
Lees meer over Zijn de wettelijke en praktische kaders van transitiecommunicatie voor uitvoerders verenigbaar?

Al 25 jaar ondersteunt Actor pensioenfondsen, sociale fondsen en cao-partijen als strategische partner. Met trots hebben wij deze week onze nieuwe huisstijl en website gelanceerd. Zo brengen we onze rol als Partner in besturen nog duidelijker naar voren.

Lees meer
Lees meer over Nieuwe huisstijl en website Actor Partner in besturen